מחלות וניתוחי חניכיים – יורדים לשורש העניין

כתבה: גלית בצלאל

אני רוצה להציג בפניכם את אחת המחלות הערמומיות ביותר, כזו שלא רק שיודעת לשטות בנו, אלא שגם רופאי השיניים לא תמיד יצליחו לגלותה – זוהי מחלת החניכיים. אנחנו יודעים היטב לרוץ לרופא השיניים כאשר כאב חדש הולך ומזדחל לו לתוך פינו. סותמים פה חור, עוקרים כאן שן, וחושבים שהנה, הכל בסדר. אז זהו, שלא. האמת היא, שחלק גדול מאתנו סובל ממחלת חניכיים בדרגה כזו או אחרת, וחלקנו כלל לא מודעים לכך, כי רופא השיניים שמטפל בנו אף פעם לא הסב את תשומת לבנו לעניין. אך אל תמהרו להפנות כעת אצבע מאשימה כלפי רופאי השיניים באשר הם, כי ממש כשם שאורתופד לא מתעסק עם ענייני הלב, רופאי שיניים אינם בהכרח מתמחים בענייני חניכיים. כמו בכל תחום ברפואה, גם לחניכיים יש רופאים משלהן, כאלה שעברו התמחות מיוחדת בנושא. פריודונטים, כך קוראים להם.

אך מדוע בעצם מדובר במחלה ערמומית ומתעתעת? כי זה פשוט לא כואב. וכשלא כואב לנו, אנחנו רגועים. וכך, בשקט בשקט, מבלי שנרגיש כלום, הנזק ילך ויגדל, עד שיום בהיר אחד השיניים שלנו תתחלנה להתנדנד. שיניים ניידות, כך זה נקרא בעגה המקצועית. ומי שכבר יש לו כמה כאלה בפה, ודאי יודע על מה אני מדברת!

 

מחלת חניכיים יכולה לפגוע בשיניים בודדות או בפה כולו. הדרך הטובה ביותר לטפל בה היא למנוע אותה, ע”י ניקוי יעיל יותר, שימוש בחוט דנטלי ובאביזרי עזר נוספים שיודעים לחדור אל בין השיניים, אך מאחר שרובנו עדיין לא ממושמעים עד כדי כך, יוצא שבסופו של דבר, נמצא את עצמנו על כיסא המטופל בחדרו של הפריודונט, בהקצעת שורשים, עיבוי עצם או ניתוח חניכיים אחר. וכמי שהייתה שם כבר כמה פעמים, עלי להודות – מדובר באחת החוויות הפחות נעימות שנרשמו בשגרת חיי השלווה.

“החניכיים הן היסודות שעליהם בנויות השיניים, וממש כמו בבניין, אם היסודות אינם יציבים, הבניין יהיה רעוע ועלול להתמוטט. יש אנשים שסובלים ממחלות חניכיים ויכולים לאבד את שיניהם בגיל צעיר יחסית, מה שאפשר לחלוטין למנוע בשמירה על היגיינת פה ראויה. רפואת חניכיים מתאימה רק למטופלים שבאמת חשוב להם לשמור על הפה ולטפל בשורש הבעיה ולא רק נקודתית בשן כזו או אחרת. זה לא לסתום חור וללכת הביתה. ניתוחי חניכיים נחשבים לטיפולים מאוד מורכבים שרק רופא פריודונט יודע לבצע. יש מקרים רבים שבהם יש התוויה של רופא השיניים לעקור שן, ורופא חניכיים יוכל להציל אותה מהעקירה ולהאריך את חייה”, כך מסביר אושרי לוגסי, מנהל מרכז רפואי טבריה.

מחלת החניכיים נחשבת מחלה כרונית ניוונית, שעשויים להיות לה מספר גורמים: הצטברות רובד חיידקים, אבנית, גנטיקה שאי אפשר להימלט ממנה, עישון ועוד. טיפול טוב ואפקטיבי צריך להתחשב בכל המרכיבים גם יחד.

אז מה בדיוק קורה שם?

רובד החיידקים שנצמד לשיניים ולחניכיים, גורם לדלקת בחניכיים, שמאופיינת באודם, דימום מהחניכיים ונפיחותן, בד”כ ללא כאב או חוסר נוחות כלשהו. מכאן שדימום במהלך צחצוח השיניים או שימוש בחוט דנטלי אמור להדליק אצלכם נורה אדומה. אם הדימום הופך כבר לקבוע, עליכם למהר ולהגיע לרופא השיניים לבדיקה. ואל לכם לזלזל בנושא. כאשר דלקת החניכיים הופכת למחלת חניכיים, היא הופכת להיות בעיה בריאותית רצינית ביותר שעלולה לפגוע לא רק בשיניים אלא גם במערכות גוף נוספות. כך עולה הסיכון למחלות נשימתיות וזיהומים נשימתיים, למחלות לב, להחמרת השליטה בסוכרת וקושי רב באיזונה. לנשים בהריון הסובלות ממחלת חניכיים יש סיכוי של פי 7 ללדת לידות מוקדמות ועוברים במשקל נמוך, בהשוואה לנשים בהריון ללא מחלת חניכיים.

הבעיה העיקרית בטיפולי חניכיים היא שעיקר הטיפול מתמקד בהתמדתו של המטופל בשמירה על התוצאות לאחר הטיפול, ולכן הטיפול אינו מתאים לכולם, מסביר אושרי.

“ברפואת חניכיים, הצלחת הטיפול תלויה גם במטופל, היות שזה מצריך תחזוקה שוטפת לאחר הטיפול ושמירה אדוקה על היגיינת פה. מטופלים שאין להם משמעת עצמית של היגיינה ולא ימשיכו בטיפול השוטף בבית, יחזרו מהר מאוד למצב שיצריך טיפולים חוזרים, ולכן חבל שישקיעו כסף בטיפול מלכתחילה. מעשנים כבדים למשל, שלא יפסיקו לעשן לאחר הטיפולים, עדיף שלא יתחילו כלל בטיפול”.

מה עלינו לעשות במקרה שיש חשד למחלת חניכיים?

“השלב הראשון בטיפול הוא אבחון נכון ע”י פריודונט. הבעיה היא שאין הרבה כאלה בארץ, ועוד פחות מכך כאן בצפון. הפריודונט ד”ר מאהר פלאח הוא אחד מהבודדים באזורנו, ולשמחתנו הוא מקבל מטופלים כאן אצלנו במרכז הרפואי טבריה”.

ועל מנת שתבינו שאתם בידיים טובות, כדאי שתדעו שד”ר פלאח הוא מומחה לפריודונטיה, בעל תעודת מומחה מטעם משרד הבריאות הישראלי ומטעם הפדרציה האירופאית לפריודונטיה. הוא חבר באיגוד הישראלי לפריודונטיה ואוסיאואינטגרציה ובעל דיפלומה מהפדרציה האירופית לפריודונטיה. את השכלתו המקצועית רכש בפקולטה לרפואת השיניים בהדסה ירושלים, ועבר התמחות בפריודונטיה בביה”ח רמב”ם. בשנים האחרונות כיהן כסגן מנהל המחלקה לפריודונטיה במכון הפה והשן במרכז הרפואי שיבא בתל השומר ובצה”ל, והיה שותף לפתיחת מחלקת התמחות מוכרת בפריודונטיה במקום. הוא עסק בהדרכת מתמחים בפריודונטיה ובהתמחויות אחרות ברפואת שיניים, ופרסם מאמרים מקצועיים רבים בספרות הדנטלית. לפני כן אף ביצע שורת תפקידים בצה”ל, ביניהם קצין רפואת שיניים פיקודי בצפון. מדובר ללא ספק ברופא מומחה ומקצועי, כך שאתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שתקבלו כאן את המענה הטוב ביותר לבעיות החניכיים שלכם, וזכרו: הכל מתחיל ונגמר ביסודות ובעיות יש לעקור מהשורש!